In de workshop Vertellen voor jongeren maak je kennis met het denken van de puber en wat dit voor invloed heeft op je vertelling. Hieronder vind je de competenties en opdrachten bij de workshop, evenals aanvullende tips.
Lesinhoud
In onderstaand formulier worden de competenties beschreven die in deze workshop aan bod komen. Dit formulier is ook handig om aantekeningen te maken tijdens de workshop!
Voorbereiding en opdrachten
Deze workshop wordt geüpdatet door een nieuwe docent. (Voorbereidings)opdrachten volgen zodra deze bekent zijn.
Meer leren
Leessuggestie: om meer te weten te komen over jongeren, kan je "Het puberende brein" van Eveline Crone lezen of “Het Tienerbrein” van Jelle Jolles.
Tips
- Pubers houden van tempo en tempowisselingen: vertel sneller dan je gewend bent. Zap door je verhaal.
- Laat je thema aansluiten bij wat jongeren beweegt: conflict, individu-tegen-maatschappij, dilemma tussen emotie en plicht, ouders, liefde.
- Hou je verhaal intern logisch. Als een puber te veel onlogische elementen in je verhaal vindt, haakt hij af.