Afstudeerprojecten
Een van de afstudeerrichtingen voor onze meerjarige opleiding is Vertellen met en voor kinderen. (Voorheen 'Leerroute 1). Tijdens de afstudeerfase ontwikkel je een project waarbij je met kinderen werkt rond vertelde verhalen. Op deze pagina vind je de projecten van afstudeerders van de afgelopen jaren.
Kun je door middel van het vertellen van verhalen de mondelinge taalvaardigheid van kleuters verbeteren en hun woordenschat vergroten? En hoe pas je 'vertellessen' in de gangbare klassenorganisatie van groep 1/2? Tijdens mijn afstudeerproject 'Tijd voor verhalen' probeerde ik het antwoord te vinden op deze vragen.
Veel kinderen vinden het spannend of zelfs eng om voor een groep te spreken. Door middel van luisteren naar verhalen, het mee laten denken en het doen van oefeningen wilde ik ze laten ervaren dat het niet alleen spannend, maar ook leuk kan zijn om voor een groep te vertellen. Ik hoopte hiermee hun “Verteldurf” te vergroten.
Mijn afstudeerproject "Monsters en Draken" heeft -niet toevallig- hetzelfde thema als Wereldverteldag 2014. Ik heb mijn afstudeerproject gedaan op de Schakel, School vol van Verhalen in Gouda. Deze school werkt veel met verhalen, de kinderen vertellen ook verhalen aan elkaar op Wereldverteldag. Met dit project kregen de deelnemers dus al een voorraadje verhalen mee om op de volgende Wereldverteldag verder mee aan de slag te gaan. Twee vliegen in een klap!
"Jij bent aan het woord" is de titel van het vertelproject waarbij ik kinderen op school op een andere manier aan het woord wilde laten komen. Dat wil zeggen anders dan in een kringgesprek, een spreek- of boekenbeurt of als ze een vraag van de juf of meester moeten beantwoorden. Een mooie manier om dit te bereiken is het vertellen van een verhaal!
"Juf, ik dacht dat dit saai zou zijn, maar het is juist cool."
Dat zei een leerling van groep 5a van de Sint Michaëlschool in Harlingen tijdens het bezoek aan museum het Hannemahuis. We waren halverwege het project 'Levend verleden'. Spelenderwijs en door het luisteren naar en maken van verhalen had de groep tot dan toe geleerd over verhaalopbouw.
'Verhalengekte' op de naschoolse opvang
Voor mijn eindopdracht heb ik in de voorjaarsvakantie een week vol activiteiten georganiseerd op de naschoolse opvang Hannie Schaft.
Deze activiteiten stonden allemaal in het teken van verhalen gecombineerd met creatieve werkvormen.
"Beleef de canon" is een vertelproject voor groep 5 t/m 8 op vijf basisscholen in en rondom Den Bosch. Er was keuze uit de volgende canonvensters: De Tweede Wereldoorlog, Indonesië, De opkomst van de televisie en de Watersnoodramp.
"Eerst was het iets uit de geschiedenis, nu weet ik hoe het voor die mensen voelde"