"De workshop leverde hele interessante inzichten en discussies op en genoeg handvatten om te gebruiken bij het ontwikkelen van toekomstige onderwijsprogramma’s."
In januari 2019 volgde de educatieve afdeling van Paleis Het Loo een workshop verhalen vertellen, gegeven door de Vertelacademie. De aanleiding om deze workshop te volgen was het doorontwikkeling van het kleuterprogramma Prins Willem Danst. We oefenden met de opbouw van het verhaal en het vertellen ervan zonder uitgeschreven tekst. Ook werd er kritisch gekeken naar de hulpmiddelen. Is het noodzakelijk om de handpop en het prentenboek (beiden onderdeel van het programma) te gebruiken? Kan het ook zonder? Wat gebeurt er met mij wanneer ik het prentenboek weglaat en welke consequenties heeft dat vervolgens ook voor de kleuter die luistert en toekijkt. De workshop leverde hele interessante inzichten en discussies op en genoeg handvatten om te gebruiken bij het ontwikkelen van toekomstige onderwijsprogramma’s.
Bernadet van der Veen, museumdocente Paleis het Loo.
(Foto: Wikimedia Commons)