"Ik WERD het personage, begon heftig met mijn armen te zwaaien en te stampvoeten. Mijn bewegingen konden zonder taal een verhaal maken en dat was als schrijfdocent een eye-opener!"
Als docent creatief schrijven vertel ik al jaren ‘in theorie’ aan mijn cursisten hoe je een personage tot leven brengt. Toen ik de basiscursus van de Vertelacademie volgde, kreeg ik een fijne oefening aangereikt om een personage zo te interviewen dat je deze tot op het bot kent. Tijdens een andere oefening waarbij je beweegt en je gevoelens legt in een onbestaande taal, zag ik dat een personage zo veel meer inhoudt dan de uitgesproken woorden. Ik WERD het personage, begon heftig met mijn armen te zwaaien en te stampvoeten. Mijn bewegingen konden zonder taal een verhaal maken en dat was als schrijfdocent een eye-opener!
Dat stiltes leggen in een verhaal belangrijk is heb ik ook goed ervaren in de basiscursus en dat gebruik ik nu in mijn andere job als museumgids. Hoe accenten en stiltes leggen in een tekst zodat je de aandacht van een publiek houdt. Ook het werken met stem, intonatie, beweging en oogcontact zorgen dat ik nu een meer intense connectie heb met de mensen die tegenover me staan.
De basiscursus van vier opeenvolgende dagen werkte heel goed, het leverde een intense focus en maakte dat je er middenin bleef. Maar misschien is het feit dat ik me op de avond na de laatste les meteen inschreef voor een vervolgcursus wel de beste reclame?
Barbara Van den Eynde, schrijfdocent en museumgids - Wilrijk (België)
Barbara volgde de basiscursus in een vakantieweek.