"Met m'n eigen klas kon ik wel inschatten wat de mogelijkheden waren voor verhalen, drama, muziek en spel. Als verhalenverteller is dat anders. Ik heb het ervaren als een grote speeltuin."
Net twee leerdagen achter de rug. Vertellen voor en met kinderen o.l.v Marco Holmer.
Ik heb veel met kinderen gewerkt toen ik nog voor de klas stond. Met m'n eigen klas kon ik wel inschatten wat de mogelijkheden waren voor verhalen, drama, muziek en spel. Als verhalenverteller is dat anders.
Graag kom ik van tevoren al kennismaken om te 'proeven'.
Maar het is toch, voor mij, onzekerder, vertellen voor/met onbekende kinderen.
Wat voor mogelijkheden zouden er allemaal zijn om een verhaal optimaal tot z'n recht te laten komen? Bij de verschillende leeftijden? In de verhalenfabriek is dit weekend mijn gereedschapskist opgeruimd, schoongemaakt en bijgevuld. Ik vond het spannend om erheen te gaan.
Eenmaal bezig, begon de fantasie te stromen, alleen en in groepjes. En soms was iets verrassend eenvoudig op te lossen (je zet de hele groep aan het stampen en hoe en wanneer houden ze weer op?) Wat bepaal je, en wie bepaalt, en wanneer, en wil je dat? Wat gebruik je wel? Wat niet?
Spelen met de mogelijkheden die er zijn of die naar je toekomen maar ondertussen wel goed weten wat je doet.
En mogelijkheden voor beweging organiseren als er veel gevraagd wordt van de spanningsboog in het aandachtig luisteren.
Ik heb het ervaren als een grote speeltuin en voelde me erg gelukkig in het fantaseren binnen het verhaal zelf, samen met anderen die ook met soms zeer verrassende wendingen kwamen!
Ik heb gegierd van het lachen maar tegelijkertijd ook veel geleerd. Aan het eind gaf Marco ons nog een verhaal mee en konden we genieten van zijn mooie timing binnen zijn vertelkunst.
Mensen, wat heb ik genoten!
Marieke volgde de cursus Vertellen met en voor kinderen.