De ene verteller fascineert direct, vanaf de eerste stap en het eerste woord op het podium. Maar een andere heeft er meer tijd en moeite voor nodig.
Wat is dat toch? Een verhaal levendig en vanaf het eerste moment boeiend over het voetlicht brengen, in een open wisselwerking met luisteraars en dan liefst ook nog zonder plankenkoorts. Grote acteurs lijken het spelenderwijs te kunnen. Is dat ook weggelegd voor vertellers en andere sprekers? Heb je er invloed op als je op het podium staat? Hoe pak je dat aan?
Momenten die zich daarvoor lenen zijn je warming-up, je opkomst, de start van de voorstelling, applaus ontvangen en aankondigingen doen. Jouw persoonlijke presentatie daarbij staat steeds centraal, met de vraag hoe je die zo effectief mogelijk communiceert.
N.B. Deze cursus stond voorheen geprogrammeerd als Podiumpresentatie voor vertellers. De inhoud is ongewijzigd!
Voor wie?
Praktisch: lesgeld, locatie, tijden
Datum: zie kopje Cursusdata onderaan deze pagina. De website geeft automatisch aan of er nog plek is.
Is er nog geen datum gepland? Neem dan contact met ons op, zodat je een e-mail ontvangt zodra de datum bekend is.
Docent: Walter Roozendaal.
Lesgeld: € 170,- (Inclusief 21% btw NL).
De docent
Walter Roozendaal schreef het Handboek Podiumpresentatie en ontwikkelde workshops voor uiteenlopende doelgroepen, van amateuracteurs en vertellers tot professionele musici.
Walter maakt muzikale vertelvoorstellingen en regiseert daarnaast vertellers, educatief theater, koren en musici, o.a. aan het Conservatorium van Amsterdam. Als theaterconsulent begeleidde hij het cultuureducatiebeleid van basisscholen.
Vragen?
Heb je nog vragen? Kijk dan eerst bij onze veelgestelde vragen voordat je belt of mailt.
Aanmelden
Na inschrijving via de website, ontvang je een e-mail met een bevestiging en een factuur.
Bekijk voor je inschrijft ook onze inschrijfvoorwaarden!
Uitgebreide beschrijving
Maar wanneer je het podium opstapt ontdek je, dat er in de omgang met het publiek nog veel meer speelt. Want hoe is tijdens die eerste stap op het speelvlak jouw contact met je publiek? Hoe presenteer jij jezelf en je voorstelling zo, dat je direct, vanaf het eerste moment, de aandacht en betrokkenheid van je publiek maximaal mobiliseert? En hoe werkt dat eigenlijk: dat mensen meeleven met jouw verhaal? Hoe meer je daar over weet, hoe helderder je een optreden kunt vormgeven.
Over presentatie kun je nadenken, besluiten nemen en je kunt je er in oefenen of in laten begeleiden. Podiumkunstenaars zijn zich daar niet altijd van bewust. Bijvoorbeeld: lang voordat je echt met je verhaal begint, ben je misschien al zichtbaar voor je publiek. Dat moment is eigenlijk al jouw eerste stap in jouw voorstelling! Het is een beetje als een sollicitatiegesprek: binnen twintig seconden na binnenkomst heeft de commissie al een goed of een slecht gevoel over de kandidaat en is de basis voor het gesprek gelegd, terwijl dat nog niet eens begonnen was.
Bij het onderwerp podiumpresentatie gaat het dus in de eerste plaats over de manier waarop jij jezelf en je vertelling kenbaar maakt voor het publiek. Daarbij zoeken we naar een open, het publiek tegemoetkomende en uitnodigende houding, waarbij;
- Je in jezelf gevestigd bent, thuis bent bij jezelf.
- Ruim en volledig beschikbaar bent voor je verhaal en het publiek.
- Oog en oor hebt voor alles om je heen.
De start, de overgangen en het applaus
Om te beginnen geeft Walter drie basisoefeningen die je als warming-up kan doen. Daarnaast krijg je tips om tijdens een optreden ongemerkt weer naar de juiste basishouding terug te kunnen gaan, want die houd je in het begin niet vanzelfsprekend een heel optreden vol. Die oefeningen hebben niet alleen effect op je presentatie, maar zijn ook een goede manier om allerlei vormen van plankenkoorts, zenuwen of podiumangst te bestrijden.
Verder oefenen we het doen van korte aankondigingen, en vooral: de start van je voorstelling of de start van je volgende verhaal. Blikrichting, de totale lichaamshouding en gebaren spelen dan een rol.
Nog zo’n speciaal moment is het einde van je voorstelling. Veel mensen voelen zich ongemakkelijk onder applaus. Het is eerder iets dat ze overkomt, dan dat ze het applaus beheren. Terwijl het applaus, het afscheid van jou, de slotindruk is die je publiek meeneemt aan het eind van de voorstelling. Het is dus zaak die slotindruk zelf in handen te houden. Er gebeurt dan in korte tijd veel: terugkomen uit je verhaal, applaus ontvangen, publiek bedanken, buigen, eventueel bloemen aannemen en een bedanktoespraakje incasseren, etc.
Uitgangspunt bij alle werkvormen en oefeningen is, dat we zoeken naar ruimte voor een persoonlijke manier van presenteren, die past bij de deelnemer.
Op onze Campus vind je een pagina met cursusmateriaal bij deze workshop, met onder andere tips voor na de cursus, literatuur en aanwijzingen voor leerroutestudenten.